čtvrtek 14. května 2020

Update

Abych neměl extra dlouhé pauzy mezi příspěvky, píšu dnes takovou informativní aktualizaci. Výroba segmentových desek byla zadána truhláři. Tomu předcházela diskuse, vytvoření plánu kolejiště v měřítku 1:5 a následně i vytvoření konstrukčního modelu každého segmentu ve stejném měřítku. To se ukázalo být nakonec velmi užitečným, protože se tím odhalilo několik nedořešených míst a zadání pak bylo, doufám, o něco promyšlenější. Stejně ale ukáže až čas.

Model levého segmentu
model levého segmentu - spodní strana
Kolmý segment s mostem
Kolmý segment s mostem a řekou
Sestava segmentů - levý segment (obě úrovně), preavý segment (úroveň skrytého nádraží) a kolmý segment - tři úrovně (včetně úrovně skrytého nádraží -1 = řeka)

Svou účast přislíbili i pánové už dříve do projektu "namočení" a zajistí pokládku kolejí a jejich "zadrátování" a také zapojení DCC. Tím by na mě měla zbýt hlavně krajinařina, tedy obor, který mě baví a kterému jedinému jsem asi schopen do velké míry porozumět a tedy v něm dosáhnout i určitých výsledků.
Zítra bych měl jít navštívit jiného známého modeláře a tvůrce, a možná získám i materiál pro dokončení modelu činžovního domu z Holešovic. Snad se tedy neustále po malých krůčcích posouvám blíž a blíž k realizaci kolejiště. Mezitím mám v plánu samozřejmě i tvorbu dalších modelových budov. V nejbližší budoucnosti by to měl být činžovní dům sousedící s tím dokončovaným, tedy zbývající dům v bloku domů z Holešovických Zátor, dále jiný Holešovický činžák modernějšího typu, stojící v Jankovcově ulici a jehož průčelí mě kdysi zaujalo a pokaždé, když jsem dům míjel (a bylo to dost často), jsem si ho musel znovu a znovu prohlédnout a už tehdy jsem si řekl, že ho chci mít na kolejišti. Dalším plánovaným modelem bude venkovský dům z jednoho starého zaměření. Pokud vůbec dnes ještě stojí, určitě už vypadá zcela jinak. Měl by alespoň jako jediný zastupovat českou tradiční venkovskou architekturu nebo spíš stavitelství. Příště už snad budu mít i nějaký ten obrázek na ukázku. Teď aspoň nějaké podklady k městskému činžáku...

Někde mám i svou vlastní fotku, ale teď momentálně nevím, kde ji najít.. až ji najdu, vyměním. Zatím musí stačit "panorama" ze serveru mapy cz.

Náčrt fasády (s vynechaným jedním podlažím, aby dům nebyl pro kolejiště příliš vysoký, i když to trochu nepříznivě ovlivňuje kompozici průčelí, ale to je daň za přiměřenost celku kolejiště) s rozměry odečtenými z fotografií se základními půdorysnými rozměry změřenými opět z map cz

A tady už je "vynesená" fasáda v měřítku TT - příprava na výrobu modelu.

středa 15. dubna 2020

Modely H0 a TT: Výstava železničních modelů v Chrudimi 2018 / 2020 Excellent and r...



Není to už úplně aktuální video, co se času pořízení týká, ale kvalita modelářské práce zůstává viditelná stejně - česká modelařina nejvyšší kvality - k tomuhle vzoru se tak aspoň přiblížit...

Ještě sem přidám i něco v měřítku TT, z letošního roku, tedy zcela aktuální (ve chvíli uvedení na tomto blogu).

pondělí 13. dubna 2020

Velikonoce, COVID-19 a modelaření

Nebudu se tu rozepisovat o tom, co pro nás všechny znamená celosvětový problém zvaný COVID-19. Všichni s tím máme velmi osobní vlastní zkušenosti a to i ta většina z nás, které se zatím reálná nákaza vyhnula. Celý svět se teď nějak vyrovnává s doteď nebývalou situací a snaží se najít nějaký rozumný způsob, jak pandemii zvládnout. O tom ale samozřejmě nechci psát, tedy určitě ne tady. Tenhle blog je o modelaření a o kolejišti, které snad někdy v budoucnu bude výsledkem mých občasných záchvatů aktivity a modelářských snah.
Jednou z výhod tohohle nestandartního období, kdy je většina z nás převážně doma, je více času pro domácí aktivity - tedy také pro naše záliby a koníčky. Modelářství je zrovna jedním z těch hobby, které vyžaduje hodně času a není až tak příliš závislé na možnosti vycházet často ven. Zvláště pokud máte doma dostatečnou zásobu materiálu. To je, aspoň zatím, můj případ. A proto jsem se po dlouhé době vrátil k aktivní modelařině.
Než se pustím do něčeho zcela nového, řekl jsem si, že dokončím jeden rozpracovaný model, který na své dokončení čeká (jak jsem s údivem kontrolou tohoto blogu zjistil) už víc než 4 roky. Čas strašně letí.
Jedná se o blok domů ze starých Holešovic - tedy domy, které už dávno nestojí. Poprvé jsem se o něm zmínil i s fotografií rozpracovaného modelu v tomto příspěvku z března 2016. Z té doby mám také ve svém plánovacím sešitě ke kolejišti skicu průčelí podle fotografií z knihy "Holešovice-Bubny, v objetí Vltavy" autora Jana Jugmana, kterou vydalo Muzeum hlavního města Prahy a která vyšla jako trvalá připomínka stejnojmenné výstavy, kterou MHMP pořádalo.


Kombinace starého nízkého domku (nebo spíš skoro chalupy) povozníka Staňka (čp. 61) a činžovního dvoupatrového pavlačového domu (čp. 62) za ním mi přišla velmi malebná a také poměrně výstižně vypovídající o postupné změně životního stylu v meziválečném období - tradiční život na venkově postupně usutpuje životu městskému se všemi jeho vymoženostmi. Zatímco nízký domek je na fotografiích v knize zachycen dvakrát a je tedy o jeho podobě poměrně dost informací, činžovní dům je vidět jen částečně a byl tedy prostor pro fantazii.


Na této fotografii je viditelná alespoň část hlavního uličního průčelí činžovního domu čp. 62
Půdorysně jsem se orientoval podle katastrální mapy která je v knize také citovaná - z roku 1938 - na webu dostupná na stránce wikipedie.
Teprve později jsem zjistil, že činžovní domy bloku jsou viditelné na dvou uměleckých fotografiích Jana Reicha, které byly k vidění na jeho retrospektivní výstavě pořádané v Tereziánském křídle Starého Paláce Pražského hradu a byly otištěny v knize "Mizející Praha". Tu jsem si musel koupit v německé jazykové mutaci, protože její česká verze už je beznadějně vyprodaná.


Tolik tedy podklady ze kterých jsem čerpal.
Do tvorby modelu jsem se pustil už v roce 2016, ale tehdy jsem si vytvořil jen základ (viz výše zmiňovaný příspěvek) a ten pak dlouho zůstal odložený na pozdější časy.
V nedávné době, na začátku karanténních opatření, jsem si řekl, že je to vhodná příležitost k tomu s modelem trochu pohnout a tak jsem oprášil základ modelu a pustil jsem se do práce.
Do dříve připraveného základu uličního průčelí jsem začal vlepovat ručně řezaná okna - dvojitá - tedy jedno na vnitřní stranu, další na vnejšek fasády. Pro živější dojem jsem některá okna modelaoval jako otevřená (a to jak v činžovním domě, tak i v domku povozníka).
Ve výsledné výzdobě okenních šambrán jsem si trošku pustil fantazii na špacír... a trochu ji přizpůsobil také technickým možnostem. A zatímco vstupní dveře do celého domu, tedy do průjezdu do dvora, jsem si vytvořil sám, do obchodu na rohu jsem vsadil dveře z produkce JM detail.

Když už jsem měl uliční fasádu téměř hotovou, donutil jsem se kousnout do kyselého jablka - dvorní fasády s pavlačemi. Z dřívější fáze jsem měl připravené jako vzor nejvyšší patro a podle něj jsem dělal přízemí a první patro.

Ve volných chvilkách jsem pracoval na dokončování modelu domku čp. 61. Bylu potřeba nalepit definitivní střechu, doplnit přístřešek pro topivo a slámu a dokončit dveře a okna tam, kde chyběla.



Chyběla také boudička ve středu ohrady do ulice. 





Po umístění boudičky byl dorek zároveň uzavřen dvěma brankami - pro lidi a pro koně. :-)
Střecha byla "zabedněna" a připravena pro položení krytiny. To jsem se ale vrátil k pavlačím činžovního domu.


Zkusmé osazení horního patra pavlačového průčelí

Osazení spodních dvou podlaží pavlačové fasády
vlepeny záchody v přízemí, kolem kterých obíhá schodiště
 Když byla pavlačová fasáda i s pavlačemi na místě, přišla na řadu střecha činžáku - tedy nejprve "krov" včetně komínových těles a pak teprve bednění střechy.


S prací na střeše bylo spojené i definitivní přilepení uliční fasády. Nakonec ale přišla konečně na řadu i střecha...


střešní plochy byly mezi nosnými žebry vyztuženy jště "prostorovými lepenými nosníky" proti prohýbání
 



A zatímco na domku čp. 61 už jsem začal s pokrýváním střechy řadami bobrovek z produkce KB model, na činžák mám v plánu použít střešní krytinu od téhož výrobce, ale tentokrát dodávanou rovnou v ploše, formou laser-cut technologií vypáleného reliéfu. Tu mám ale teprve objednanou, stejně jako zábradlí na pavlače, které se bohužel zjevně v měřítku TT u našich výrobců nedá sehnat. To jsem musel zatím objednat z Německa.

Takže zbývá doladit pavlače činžáku a pak dvůr (kam přijde nízký dvorní objekt ve formě dílen a skladišť pro jednotlivé byty).

Současný stav po dokončení pokrytí střechy domu povozníka



Náznak srovnání s referenční fotografií

Takže v příštím příspěvku snad pokročím dál. Teď jdu rešit sousední činžák, kde chci oproti realitě udělat pavlače kryté, aby byl blok trochu různorodý... navíc mnoho jiných zadních traktů na kolejišti vidět nebude.

neděle 14. dubna 2019

Londýnský festival železničního modelářství 2019

Výstava britských železničních modelářů v Londýně, v Alexandra Palace (brity důvěrně nazývaným Ally Pally - s trochou nadsázky by se dala přirovnat k Průmyslovému paláci Holešovického výstaviště) je největším modelářským festivalem ve Velké Británii... obvykle se na ni sjede přes 100 vystavovatelů, ať už jsou to výrobci modelů, jako třeba Hornby, Bachmann, Dapol či kontinentální Fleischmann či výbci modelů budov a materiálů pro tvorbu krajiny (např. Petite Properties, Green Scene, Skytrex či Metcalfe. V roce 2019 to bylo 194 různých výstavních stánků, včetně stánků s občerstevním to bylo 201. :)
Koná se pravidelně v druhé polovině března a sjíždějí se na ni modeláři z celého Spojeného království a často i z větší dálky... Já sám jsem tuhle velkou obchodní výstavu navštívil už podruhé. Informaci a fotky z první navštívené výstavy najdete tady.
Tentokrát byla návštěva akce téměř náhodou, protože jsme pobývali v Londýně tak nějak v souvislosti s blížícím se Brexitem, abychom ještě stihli navštívit naše oblíbená místa ve městě, než bude po Brexitu situace třeba komplikovanější. Od té doby se situace zas trochu změnila, ale alespoň jsme během Londýnské návštěvy stihli i Ally Pally.
V zásadě se dá říct, že pro českého modeláře je návštěva bristkého modelářského setkání spíš inspirační záležitostí, protože na "ostrovech" pěstují jiná měřítka a vzhled britských železnic je velmi typický a poměrně odlišný od železnic kontinentálních, ať už středoevropských nebo jiných... ale například modeláři v měřítku H0 nebo i N už by něco praktického najít mohli i tady. Pro měřítko TT je to spíš o inspiraci, poučení a případně na měřítku nezávislých materiálech, protože britský modelový rozchod blížící se našemu TT - 3mm/1stopě má měřítko spíš 1:100 než 1:120. Pro budování krajiny a budov je to o něco schůdnější než evropské TT, protože je o maličko větší. Ve výsledku zabere ale samozřejmě o trochu víc místa.
Já sám mám tenhle festival rád, protože můžu obdivovat um a talent mnoha britských modelářů, kteří na festivalu prezentují svá kolejiště. Ta jsou obvykle největším lákadlem výstavy a letos jich tu bylo plných 40, v širokém spektru měřítek - od Z až po 3'. Tady je pak na místě zmínit, že oproti našim končinám, kde se obvykle budují buď celá komplexní kolejiště nebo alespoň moduly, ze kterých se pak na setkáních velká kolejiště skládají, v Británii je spíše zvykem postavit dioráma nebo kolejiště segmentové, tedy sice z menších dílů, ze kterých ale pak sestaví modelář (či v takovém případě častěji modelářský klub) jedno nevariabilní kolejiště.
Na letošním ročníku nás nejvíc zaujalo kolejiště úzkokolejky (měřítko On30) modeláře Steva Waterfielda, které nazval Clearwater Harbour a které je inspirováno obdobím a prostředím zlaté a stříbrné horečky v USA. Základní údaje, tak, jak je najdete na stránce jiné výstavy pořádané Altonským klubem: A freelance 0n30 line featuring scratch built track and buildings, operating barge loading from side tip wagons. Essentially a minimum space freelance railway on three baseboards. Lenz DCC control combined with MERG CBUS. The modeled area is a small port for loading mined ore and providing railway service to the town of Clearwater, some distance away.

 Fiktivní úzkokolejná trať prezentuje ručně stavěné kolejivo a budovy, bárku, nákládanou bočně výklopnými nákladními vozy. Jedná se o miniaturní lokální trať na třech segmentech. Ovládání je kombinací digitálního systému Lenz a MERG CBUS. Modelovaná oblast je malý přístav pro nakládku vytěžené rudy a zajišťující železniční dopravu do nepříliš vzdáleného města Clearwater.

Pro popis tak, jak byl uvěřejněn v průvodní brožuře Ally Pally, kterou dostal každý návštěvník u vstupu do ruky, si pomohu fotkou (nechce se mi to přepisovat) 😳😎
 S modelářem panem Waterfieldem jsme nad jeho kolejištěm zapředli rozhovor a bylo to velmi příjemné popovídání. V minulosti navštívil i Prahu a zcela náhodou se mu podařilo dokonce absolvovat parní jízdu z Masarykova nádraží. Město i železniční zážitek ho okouzlily... takže nevylučuje přijet do Prahy zase někdy znovu a třeba se zůčastní i některé z našich modelářských výstav. Řekl jsem mu třeba o té v Pečkách.
Pan Waterfield se specializuje spíš na kolejivo a hlavně elektroniku... a tohle kolejiště bylo prý první, kde si vyzkoušel i tvorbu krajiny a budov... O to víc mě jeho kolejiště, plné detailů a drobných technických hříček nadchlo. Posuďte sami. Dál už nechám mluvit dokumentační fotografie, které jsem pořídil mobilem.

Bold Beaver Mines Railway - welcome to Clearwater Harbour! 



















 A nakonec ještě video překládky rudy z vagónů na bárku...

 Pokud by vás zajímaly fotky dalších kolejišť, dejte vědět :-)