Tenhle nákres už je moje zjednodušení Michalova návrhu, takže veškeré nedostatky padají na mou hlavu... |
pondělí 29. dubna 2013
adaptace třetí verze
Michalem Šuhajdou z diskuse modely biz mi byla navržena úprava kolejiště trošku razantnějším způsobem, ubírajícím se trochu jiným směrem. Znamenala by větší zásah do koncepce krajiny, ale nakonec by možná byla provozně jednodušší, přehlednější, o něco logičtější a ve výsledku by i lépe odpovídala prostoru, který pro kolejiště v reálu mám. Zjednodušený návrh by vypadal asi takto.
čtvrtek 25. dubna 2013
Rozestavěno (w.i.p.) - čp.5
Abych jen neteoretizoval o rozvržení kolejiště, přikládám pár fotek dokumentujících postup stavby dalších domků pro město - tentokrát se jedná o čp. 5, které je zase jednou komplet vlastní výroba (včetně oken). Ještě jsem se nerozhoupal k rozhodnutí jaká bude zvolena střešní krytina. Možná počkám na objednané bobrovky od KB model... Ale možná si nějaké vystřihám sám nebo si usnadním práci a narýhuju si eternit ;)
úterý 23. dubna 2013
adaptace - druhá verze
Na základě připomínky mého zatím jediného pravidelného čtenáře Lukáše ;) jsem zrevidoval plán adaptace na jednokolejku a pokusil jsem se o kompromis, který snad eliminuje trochu nelogické a běžně výjimečně používané řešení výhybkových odboček na širé trati (i když celé dětství jsem přes jednu takovou jezdil k babičce - odbočka Skály na trati Praha-Turnov/Všetaty).
Ponechal jsem část jako dvojkolejku (i když falešnou, protože i původní plán vlastně není reálná dvojkolejka) a část jsem zredukoval na jednokolejku - alespoň tam, kde to kvůli rozumnému zpracování krajiny opravdu nutně potřebuji.
Snad to takhle bude trochu logičtější a přesto ještě pohledné a přehledné.
Pokud máte k tomu nějaké nápady či připomínky, budu za ně moc rád!
Ponechal jsem část jako dvojkolejku (i když falešnou, protože i původní plán vlastně není reálná dvojkolejka) a část jsem zredukoval na jednokolejku - alespoň tam, kde to kvůli rozumnému zpracování krajiny opravdu nutně potřebuji.
Snad to takhle bude trochu logičtější a přesto ještě pohledné a přehledné.
Pokud máte k tomu nějaké nápady či připomínky, budu za ně moc rád!
neděle 21. dubna 2013
Adaptace
Po delším uvažování jsem se rozhodl pro adaptaci plánu kolejiště na jednokolejku. Pro naše poměry je běžnější, typičtější a navíc poskytuje v rámci stejných rozměrů kolejiště více prostoru pro krajinu. Uvolněním místa pro jednu kolej se vyřeší některé problémy s nedostatkem plochy. Zároveň mám pocit, že pohledově bude jednokolejka přirozenější a podpoří "český vzhled" kolejiště.
Je jasné, že tím vzniknou některá místa, která nebudou po stránce provozu úplně "košer", ale s tím se smířím, nejsem odborník na železniční provoz.
Jak tedy bude upravený plán vypadat?
Je to zatím jen náčrt, ale myslím, že úpravy a podoba kolejiště jsou z něj celkem zřejmé. Adaptace si vyžádá několik nových výhybek, ale ušetřím zas poměrně dost kolejiva (neshání někdo modelové kolejivo Tillig? :) ). Přebývá mi náhle také několik tunelových dvojkolejných portálů a také dvojkolejný příhradový most od Malé Železnice. Jak ale víme z reality, většina přestaveb si žádá poměrně vysoké náklady. V téhle fázi to snad bude aspoň ještě realizovatelné.
Stoupne i počet potřebných návěstidel. Zatím nemám ani jedno, tak jsem zvědav, kde seženu ještě zvýšený počet....
Dojem a náladu, které bych chtěl na svém kolejišti zachytit a přiblížit, snad nejlépe vystihl výtvarník pan Jiří Bouda ve svých grafikách...
Je jasné, že tím vzniknou některá místa, která nebudou po stránce provozu úplně "košer", ale s tím se smířím, nejsem odborník na železniční provoz.
Jak tedy bude upravený plán vypadat?
Stoupne i počet potřebných návěstidel. Zatím nemám ani jedno, tak jsem zvědav, kde seženu ještě zvýšený počet....
Dojem a náladu, které bych chtěl na svém kolejišti zachytit a přiblížit, snad nejlépe vystihl výtvarník pan Jiří Bouda ve svých grafikách...
středa 17. dubna 2013
10 000
Dnešní příspěvek bude krátký a nebude tak úplně jen o modelaření. Chtěl bych všem, kteří občas zavítají na stránky mého blogu, poděkovat za návštěvy a za pozornost. Není to asi žádný velký milník, ale počet návštěv se přehoupl přes 10 tisíc a to mě potěšilo. Snad vás fotky a občasné řádky nepřestanou bavit. :-)
A abych řekl i něco k "tématu" - včera jsem s kamarádem zase jednou zavítal do Řep a navštívil obchod Modely Biz. Kamarád si s potěšením odnesl Hrbouna (jede v H0), já, protože pro nás ještě hrbouna nikdo nevyrábí, jsem se utěšil několika travními foliážemi z produkce firem Model Scene a Polák. Doplnil jsem je 3 vzrostlými borovicemi, sadou figurek seniorů od Nocha a 4 popelnicemi od ES Pečky. Pomalu začínám mít pocit, že už budu mít materiálu na krajinu dostatek :-))
A abych řekl i něco k "tématu" - včera jsem s kamarádem zase jednou zavítal do Řep a navštívil obchod Modely Biz. Kamarád si s potěšením odnesl Hrbouna (jede v H0), já, protože pro nás ještě hrbouna nikdo nevyrábí, jsem se utěšil několika travními foliážemi z produkce firem Model Scene a Polák. Doplnil jsem je 3 vzrostlými borovicemi, sadou figurek seniorů od Nocha a 4 popelnicemi od ES Pečky. Pomalu začínám mít pocit, že už budu mít materiálu na krajinu dostatek :-))
neděle 14. dubna 2013
Společné víkendové foto - čp.7, 8 a 9
Nepřibylo toho moc, ale přeci jen nějaký ten postup nastal. Minimálně se mi dnes podařilo poprvé poskládat domky do náznaku jakési ulice, i když zatím jen její jedné strany. jakmile má ale člověk aspoň pár stavbiček, už to láká skládat je dohromady a dělat iluzivní fotky :-)
A co tedy reálně přibylo během tohoto víkendu? Dům čp.9 dostal šindelovou střechu (původně jsem plánoval taškovou střechu od Malé železnice, ale nějak jsem se namohl dočkat... a navíc plastových střech bude kolem dost, tak nějaká ta různorodost neuškodí. Šindelové střechy jistě nebyly ve 30. letech výjimečné). K ní nádavkem rovnou i dva komíny s komínovou lávkou (zatím chybí střešní okénko, kterým by se ke komínům kominík dostal).
Dům čp.7 dostal alespoň záklop střechy (ta otřesná žlutá barva na dvorní straně pak opravdu nebude vidět) a slepou stěnu směrem ke kulise kolejiště.
Čp.8 má krytinu střechy z plastu (břidlice či eternit od Malé železnice) a také byl dokončen vikýř na seník a za ním komín. Fasáda dostala tmavší barvu, aby se domek trochu odpíchl od sousední sedmičky a devítky. A konečně - vystřihl jsem si zatím zkušební šablonu ulice, do které domy postupně zapadnou a na kterou bude navázáno pokračování povrchů (dvorky, chodník, most a pod.).
Tolik popis... a teď už obrázky. :-)
A co tedy reálně přibylo během tohoto víkendu? Dům čp.9 dostal šindelovou střechu (původně jsem plánoval taškovou střechu od Malé železnice, ale nějak jsem se namohl dočkat... a navíc plastových střech bude kolem dost, tak nějaká ta různorodost neuškodí. Šindelové střechy jistě nebyly ve 30. letech výjimečné). K ní nádavkem rovnou i dva komíny s komínovou lávkou (zatím chybí střešní okénko, kterým by se ke komínům kominík dostal).
Dům čp.7 dostal alespoň záklop střechy (ta otřesná žlutá barva na dvorní straně pak opravdu nebude vidět) a slepou stěnu směrem ke kulise kolejiště.
Čp.8 má krytinu střechy z plastu (břidlice či eternit od Malé železnice) a také byl dokončen vikýř na seník a za ním komín. Fasáda dostala tmavší barvu, aby se domek trochu odpíchl od sousední sedmičky a devítky. A konečně - vystřihl jsem si zatím zkušební šablonu ulice, do které domy postupně zapadnou a na kterou bude navázáno pokračování povrchů (dvorky, chodník, most a pod.).
Tolik popis... a teď už obrázky. :-)
Před objektiv se samozřejmě vetřela i naše domácí fotomodelka :-) |
Mezi čp. 8 a 9 bude brána se zděným obloukem, vedoucí do dvora. |
Prázdný obdelník v popředí je místo pro budoucí poštu |
Na hřebeny střech přijdou prejzy. |
Uchošťour (pojem ze stránek železničních modelářů) reprezentující kouřovod komína ze sedlářské dílny ještě není natřený. |
úterý 9. dubna 2013
Pár fotek - čp.7 a 8
Po víkendu pár fotek, dokumentujících stav stavby modelu domů čp.7 a 8.
Čp. 7 je na modelu "zastoupen" jen jednou okenní osou. Jedná se o vícebytový činžovní dům z konce 19. století.
Oproti tomu dům čp. 8 je sice celý, ale zato nepříliš velký. detailem, který ho maličko odlišuje od ostatních domů, je vikýř sloužící k uskladnění sena na jeho půdě a který napovídá víceméně venkovskou minulost domu. Městečko se do jeho sousedství rozšířilo tedy vlastně teprve nedávno.
Čp. 7 je na modelu "zastoupen" jen jednou okenní osou. Jedná se o vícebytový činžovní dům z konce 19. století.
Oproti tomu dům čp. 8 je sice celý, ale zato nepříliš velký. detailem, který ho maličko odlišuje od ostatních domů, je vikýř sloužící k uskladnění sena na jeho půdě a který napovídá víceméně venkovskou minulost domu. Městečko se do jeho sousedství rozšířilo tedy vlastně teprve nedávno.
Uliční fasáda s otvory pro dveře a okna |
Dvorní fasáda a fasáda boční |
Okno od Šikulů (menší) s vloženým květináčem s pelargoniemi ;) |
Viditelná část čp.7 |
Oba domy, jak budou spolu sousedit - pohled z ulice (dveře do čp. 8 - JM detail) |
Pohled na oba domy ze dvora čp.8 a 9. Okna čp.8 jsou od Šikulů, dveře do dvora - vlastní výroba. |
Pohled ze dvora. Vikýř měl původně být na uliční straně, což by sice bylo efektnější, ale logicky by to byl nesmysl. |
Interiér domu čp.7. Horní okna mají vlepené "záclony z okenního setu. Dole jsem vlepil foto interiérů na stěny. |
pátek 5. dubna 2013
Městečko - rekapitulace
Tak se podívejme trochu blíže na plán městečka Městce.
Městečko je vystavěno na svahu kopce, do kterého se zařezává trať, opouštějící Městecké nádraží a nořící se do tunelu pod kopec. Nad tunelovým portálem vstupuje do modelovaného území ulice "K nádraží" a po jejích stranách vidíme hned nad tunelem budovu pošty (čp. 6, viz. níže) s telefonní budkou a proti poště jednu okenní osu patrového činžovního domu (čp. 7) a k němu nalepený dům, připomínající ještě venkovskou zástavbu (čp. 8).
Půjdeme-li ulicí dolů směrem k nádraží, další dům po levé straně, přes dvůr sousedící s domem čp.8 je čp.9 - tedy dům sedláře , brašnáře, který příležitostně i spravuje boty, aby tak doplnil ubývající příjmy ze sedlářství. Tenhle dům už tedy známe. Sedlář má ve dvoře k domu přistavěnou dílnu z hrázděného cihlového zdiva. Ale má i vchod z ulice.
Za ním pak následuje dvůr domu čp. 10 a dům samotný. Měl by to být tzv. dům s verandou, inspirovaný hájovnou církevních lesů ve Frenštátě pod Radhoštěm.
Tenhle dům je tak trochu vystrčený do ulice směrem k lávce přes trať. Další dům je tedy trochu uskočený dozadu a v tomhle domě je plánováno Městecké holičství (tak trochu á-la Postřižiny ;) )
Na dům s holičstvím (čp. 11) navazuje dům čp. 12, který trochu připomíná domy čp.8 a 9 a naznačuje už trochu venkovský charakter okraje prvorepublikových měst, s dvorky a kůlnami.
Za malou prolukou nás překvapí moderně vyhlížející zástupce tehdejší současné funkcionalistické architektury, která dorazila i do Městce. Místní obchodník zemědělskými stroji si tu nechal na ostrohu nad Mlýnským potokem vystavět vilu s výhledem (čp. 13 - není pověrčivý, navíc je to jeho šťastné číslo) a vzhledem k blízkosti železniční trati na obou stranách se zřejmě jedná o železničního fandu.
Kdybychom pak ulicí pokračovali dál (tedy přešli most přes potok, minuli trafostanici po levé straně), došli bychom až k nádraží. My se ale o kus vrátíme a přejdeme přes lávku přemosťující trať a dojdeme blíže k centru, kde po pravé straně za přízemní vilkou čp.5 vykukuje omšelý štít činžovního domu čp. 4 s oprýskanou reklamou na cikorku.
Proti konci lávky je dům čp. 1, který se z této strany jeví jako přízemní, veskutečnosti se ale jedná o první patro domu, který přiléhá ke svahu. Na straně opačné, z Dlouhé ulice, je vidět jeho vstupní veranda se schodištěm a v čelním štítu je v přízemí výloha trafiky ještě s dřevěnými okenicemi.
Budeme-li pokračovat ulicí Dlouhou přes potok směrem od trafiky, pekárny a lékárny, mineme dva činžovní domy (čp. 14 a 15; z produkce Auhagen), z nichž druhý má v přízemí kavárnu, a dojdeme až k budově Městeckého hotelu Savoy, inspirované Štencovým domem v Praze.
Na něj pak naváže dům čp. 17, jehož podoba zatím není známa.
To je tedy k podobě Městce zatím vše. Domy jsou v různém stádiu rozpracovanosti (některé už téměř před dokončením). jiné ještě ani nebyly nakresleny. Budu průběžně informovat. ;)
Městečko je vystavěno na svahu kopce, do kterého se zařezává trať, opouštějící Městecké nádraží a nořící se do tunelu pod kopec. Nad tunelovým portálem vstupuje do modelovaného území ulice "K nádraží" a po jejích stranách vidíme hned nad tunelem budovu pošty (čp. 6, viz. níže) s telefonní budkou a proti poště jednu okenní osu patrového činžovního domu (čp. 7) a k němu nalepený dům, připomínající ještě venkovskou zástavbu (čp. 8).
Půjdeme-li ulicí dolů směrem k nádraží, další dům po levé straně, přes dvůr sousedící s domem čp.8 je čp.9 - tedy dům sedláře , brašnáře, který příležitostně i spravuje boty, aby tak doplnil ubývající příjmy ze sedlářství. Tenhle dům už tedy známe. Sedlář má ve dvoře k domu přistavěnou dílnu z hrázděného cihlového zdiva. Ale má i vchod z ulice.
Za ním pak následuje dvůr domu čp. 10 a dům samotný. Měl by to být tzv. dům s verandou, inspirovaný hájovnou církevních lesů ve Frenštátě pod Radhoštěm.
Tenhle dům je tak trochu vystrčený do ulice směrem k lávce přes trať. Další dům je tedy trochu uskočený dozadu a v tomhle domě je plánováno Městecké holičství (tak trochu á-la Postřižiny ;) )
Na dům s holičstvím (čp. 11) navazuje dům čp. 12, který trochu připomíná domy čp.8 a 9 a naznačuje už trochu venkovský charakter okraje prvorepublikových měst, s dvorky a kůlnami.
Původní hromadný nákres všech domů v ulici K nádraží. Některé byly při realizaci poněkud pozměněny. |
Na druhé straně od konce lávky míjíme vrata dvora domů čp.2 a čp.3 (tedy pekárny a lékárny). První z domů je renesanční, druhý barokní, oba jednopatrové. Kromě společného dvora jsou propojené i balkonem nad prostranstvím před lékárnou, ze kterého je přístupný i obchod s pečivem.
Barokní dům lékárny - čp. 3 |
Vpravo lékárna, vlevo pekárna. Společný balkon zatím chybí, stejně jako dřevěné okenice výkladců pekárny. |
uliční fronta Dlouhé ulice, vpravo domy čp. 14 a 15 |
Na něj pak naváže dům čp. 17, jehož podoba zatím není známa.
To je tedy k podobě Městce zatím vše. Domy jsou v různém stádiu rozpracovanosti (některé už téměř před dokončením). jiné ještě ani nebyly nakresleny. Budu průběžně informovat. ;)
pondělí 1. dubna 2013
Okna od JM Detail
Minulý týden dorazila několik týdnů očekávaná zásilka materiálu objednaného z Mašinek CZ. Mimo jiné dveře a okna od JM detail, také okna, zábradlí, dveře a další stavební doplňky od Šikulů a také žárovičky pro osvětlení budov kolejiště (brawa).
Velikonoce poskytly dostatek času pro vyzkoušení oken, na která jsem byl zvědav. Mám v plánu poměrně hodně domků vlastní výroby a výroba oken vlastními silami je zdlouhavá a nepřináší až tak dokonalé výsledky. Takže jsem s povděkem kvitoval možnost koupit si stavebnici oken vytvořených technologií Laser-cut.
Myslím, že už se k vlastní výrobě oken nevrátím, pokud to nebude nezbytně nutné :-)
A jak tedy vypadají okna ze stavebnice?
A to už začala stavba malého domku starého předměstí....
Velikonoce poskytly dostatek času pro vyzkoušení oken, na která jsem byl zvědav. Mám v plánu poměrně hodně domků vlastní výroby a výroba oken vlastními silami je zdlouhavá a nepřináší až tak dokonalé výsledky. Takže jsem s povděkem kvitoval možnost koupit si stavebnici oken vytvořených technologií Laser-cut.
Myslím, že už se k vlastní výrobě oken nevrátím, pokud to nebude nezbytně nutné :-)
A jak tedy vypadají okna ze stavebnice?
Sestava jednotlivých dílů pro vytvoření jednoho dvojitého okna. Zasklené je pouze okno vnejší. |
Zasklívání okna. |
Vnitřní část okna se špaletou, na kterou je pak nalepen vnější rám a do něj vlepeno vnější zasklené okno. |
A jak tedy vypadá celé okno? Tady jich je připraveno hned několik.
Již vsazená okna jsou ta od JM detail, vlevo nahoře připravené (a nabarvené) vstupní dveře od Šikulů a nad stěnou vpravo je srovnání okna od JM detail (to vpravo) s malým oknem od Šikulů. |
Základová deska s otvorem pro osvětlení hlavní místnosti domu. |
Všechny stěny domu s připravenými okny a dveřmi |
Vzor cihel je materiál zakoupený na Ally Pally v Londýně - archy od firmy Metcalfe |
Obvod stěn s osazenými okny a dveřmi, doplněnou podezdívkou, římsou a reklamním nápisem. Samozřejmě nahozeno :-) |
Uvnitř jeden dělící a vyztužující štít a dělící stěna. Dům sedláře, který se "rekvalifikoval" také na správky obuvi. |
Štít otočený na sousední pozemek je méně udržovaný (ačkoliv ta velká cihlová plocha bude zakrytá přistavěnou dílnou). |
Zadní stěna domu - otočená k trati. Uprostřed okno od Šikulů. |
Náznak interiéru domu. |
Zastřešeno provizorně "dřevěným záklopem" a doplněno o schody před vstupními dveřmi (ulice se bude svažovat zleva doprava). |
Gilly se přišla seznámit s novým objektem. (Podokapní žlab a dešťový svod - Auhagen) |
Ohradní zídka sousedova dvora (na kterou bude navazovat vjezdová brána). |
A trochu toho večerního aranžérského hraní si.... Takhle nějak by to někdy v budoucnu mohlo vypadat... :-) |
Přihlásit se k odběru:
Příspěvky (Atom)