To, že by na stanici na mém kolejišti měla být navázána vlečka, bylo téměř od začátku plánování zřejmé a jasné (inspirace nádražími Praha-Dejvice a Praha-Libeň dolní ani nedává jinou možnost). Otázkou bylo jen jaký typ výroby zvolit... nabízely se různé varianty. Při procházení knih Kateřiny Bečkové z cyklu Zmizelá Praha, Továrny a tovární haly
1,
2 a
3, mne napadala spousta možností. Chvílemi jsem si pohrával s myšlenkou vytvořit "abstraktní" továrnu a jen skombinovat vizuálně atraktivní budovy bez konkrétního jasně vyjádřeného zaměření... ale nakonec jsem se rozhodl dát na rady zkušených a pokusit se alespoň naznačit reálný provoz. Pak už zbývalo jen vybrat jaký typ. Po dlouhém zvažování jsem se rozhodl pro papírnu (původně jsem tedy uvažoval o výrobě barev a výtvarnických potřeb, ale to by bylo o něco náročnější na vyhledávání zdrojů informací (navíc jediná taková továrna, kterou opravdu znám, budějovická "Kohinorka" je příliš rozsáhlá) a papíren je přece jen víc, takže určité zobecnění a abstrakce nebudou tak komplikované.
Čím hlouběji jsem se ale začal nořit do problematiky výroby papíru, tím jasnější mi bylo a je, že to není úkol snadný... Rozhodně na plnohodnotnou papírnu nemám na svém kolejišti dostatek místa... takže i v tomto případě půjde o určité zobecnění a redukci. Navíc ne všechny fáze výroby jsou mi jasné a pochopitelné a o to méně jsem si jistý potřebným strojovým vybavením a jeho velikostí... ale vzhledem k tomu, že se bude jednat hlavně o "plnění" interiéru budov, který bude viditelný pouze za okny, snad to projde. :-)
Zatím mám hotovou (už z minula) budovu kotelny s továrním komínem.
|
firemní propagace modelu |
|
foto ze stavby modelu... |
|
Hotová kotelna |
Teď pracuji na úpravě
stavebnice budovy třídírny, skladu a expedice.
|
Stavebnice skladu a třídírny od "resiNOVÝCH modelů" |
Právě ta zahájila rešerši na téma papírenská technologie a provoz, protože otevřená vrata skladu a expedice si žádají "zabydlený" interiér. Ten by se dal vyřešit jednoduše balíky, bednami a rolemi, ale přece jen... asi jsem příliš velký hračička abych takovou výzvu pominul. :-)
Navíc jsem se rozhodl, že tovární areál musím ještě doplnit o výrobní budovu (jednu, ne-li dvě či více) a další objekty, které by měly továrnu jako celek udělat realističtější, uvěřitelnější a v neposlední řadě také malebnější. V plánu je vrátnice, různé přístřešky a skládky materiálů, administrativní budova a možná i vila majitele. Plány mám smělé.
Za pomoci literatury, kterou jsem si zapůjčil v knihovně, se seznamuji s papírenským strojem i s hlavními pojmy z papírenské výroby prostřednictvím papírenského slovníku. Vzhledem k tomu, že se snažím udržet časový rámec kolejiště ve 30. letech 20. století, je už o něco těžší najít adekvátní podklady, proto už se taky nebudu snažit bazírovat na detailech a v mnoha případech půjde (nejen kvůli měřítku) o zjednodušení....
Dá se říct, že nejvíc inspirace jsem načerpal z fotografií zaniklé papírny ve Vraném nad Vltavou, které jsou
publikované na webu nakladatelství Divus. Kdyby se mi alespoň částečně podařilo zreprodukovat atmosféru fotografií ze starého papírenského provozu, nemohl bych si přát víc.
Zatím tedy první vlaštovka v podobě "zaplnění" expedice... možná ještě doplním o třídící stoly, pokud budu mít přebytek času a energie (povzdech).