pondělí 30. července 2012

Stavba mlýna - 2. díl

Realizace kamenných stěn (hlavně jejich reliéfu) Wrightovou metodou byla nakonec docela úspěšná.... výsledek vypadá celkem reálně. Pokud tedy máte trpělivost, čas a potřebné pomůcky a materiál, doporučuji.
Nejprve tedy bylo potřeba po zatvrdnutí modelářským nožem (nejlépe nějakým starším otupělým ostřím) vyškrabat do povrchu hmoty DAS spáry mezi kamenivem.... Pro příště budu raději hlídat, abych koupil hmotu bílé barvy... ta terakota přeci jen pro kámen není úplně to pravé... ale nevadí, stejně to přijde přebarvit.


Začal jsem stranou s budoucím mlýnským kolem... bude trochu krytá a tak se případně trochu zamaskují začátečnické chyby.
Když jsou všechny strany vyryté, přijde čas na přestříkání či přetření "základovou barvou". V mém případě to byl akrylový sprej šedé barvy - mat.

V horní části štítů už jsem připravil drobná okénka... celé štíty pak ještě budou kryty prkenným bedněním, proto teď neřeším jejich barevnost.

Část poblíž rohu budovy nemá spáry prokreslené, protože tady bude připojeno boční křídlo... takže jsem si trochu ušetřil práci.

S barvou struktura stěny ještě víc vynikne... a spáry časem přijdou přitmavit :)

Pokus s přiloženou střechou pro zkoušku celkového vzhledu... myslím, že nakonec by to nemuselo být špatné.
Takže teď přijde na řadu lavírování spar černou akvarelovou barvou a pak barvení omítky prvního patra - akrylovými barvami - zvolil jsem tentokrát odstíny okrové - šedou fasádu už má jeden z městských domů a nechci mít domy zas až tolik unifikované... možná pak projdou všechny podobnou patinací, aby se jejich vzhled trochu sjednotil... Zatím ale vypadá fasáda takhle.



A to je zatím vše - dál jsem se během tohoto víkendu nedostal... Snad jen ještě přípravné práce pro mlýnské kolo... Na internetu jsem si našel několik fotopředloh a poučil jsem se, jak vypadá kolo pro horní, střední i spodní náhon. Tenhle mýn bude mít náhon spodní, takže podle toho také bude vypadat mlýnské kolo.

úterý 24. července 2012

Stavba mlýna - 1.díl

Mlýn je jednou z budov, které jsem si od základu vymyslel a vytvářím sám... Stavebnice Auhagenu je kromě toho, že je někde "mezi" měřítky, poněkud příliš německá.Nebo se mi tak úplně nelíbila? Už nevím, zkrátka jsem se rozhodl, že si mlýn raději vytvořím sám.
Stavba se nakonec trochu liší od prvotního návrhu a představy, ale nakonec to se poměrně běžně stává, že se idea vyvíjí.
V posledním příspěvku je několik skic, které se stavbou mlýna zabývají a z nichž jsem nakonec převážně vycházel. Hodně mi pomohl taky první díl článku o stavbě budov podle vlastního návrhu, napsaný britským modelářem Davidem Wrightem a otištěný v BRM časopise (British Railway Modelling Magazine). Použil jsem popisovanou metodu kostry z desek kappa, potaženou modelovací hmotou DAS, do které se pak ryje struktura kamenného zdiva. Momentálně jsem ve fázi schnutí vrstvy hmoty DAS.
Přikládám pár fotek aktuálního stavu.




Zároveň jsem využil času, který mi večer zbyl, k výrobě základu střechy pro mlýn... Ta je z papíru a kappa je použita jen jako konstrukční žebra. Později střechu pokryju plastovou krytinou.





A společně, zatím jen cvičně, vypadajíé obě části takto





úterý 17. července 2012

Pár skicek k budovám na kolejišti

Dnes jsem naskenoval pár stránek ze svého plánovacího skicáře, tak je sem dám, jen tak pro formu...
Městské domy pro popředí u mostu

Podskalský mlýn

Část města - fronty městských domů

Podskalský mlýn dostává konkrétnější tvář

Skicy podle dobových fotografií Pražských zákoutí

pondělí 16. července 2012

Návštěva Modelového království ve Žďáru nad Sázavou (a pár drobností)

Tak jsme se zase jednou vypravili na cesty, abychom využili volné červencové dny. Kromě návštěvy kamarádů a jejich chalupy jsem (vzhledem k blízkosti lokality) zamířili cestou zpět i do Žďáru nad Sázavou, kde jsme navštívili jedno z vyhlášených Českých modelových kolejišť - Modelové království, duchovní dítko Radislava Wimmera. Kolejiště je sice v měřítku H0, ale je velmi pěkně a pečlivě provedené a zatím má návštěvník ještě stále možnost sledovat tvůrčí práce, protože ještě není zcela dokončené. Nicméně to, co hotové je, je impozantní. Na kolejišti je mnoho poutavých detailů, malebných zákoutí, ale i několika reálných staveb, typických pro daný region, převedených do modelového měřítka. Nechybí ani fungující systém silniční dopravy.

Most u Žďáru nad Sázavou

ŽĎAS

zahrádkářskí kolonie

Hasení lesního požáru

Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené Hoře

Stanice Nedvědice


Nádraží ve Žďáru nad Sázavou

Hrad Pernštejn

Zastávka Hamry nad Sázavou



ŽĎAS a.s.


Nové Město na Moravě



Nedvědice
Více fotek je k nalezení tradičně na rajčeti.

Stavba mého vlastního kolejiště teď tak nějak čeká na to, až seženu podkladové desky z polystyrenu či obdobného materiálu, zhruba 1-3cm tlustého, aby bylo možné vytvořit alespoň mělké korytu potoka... Na tomto základě pak můžeme stavět ;)
Ale čas úplně neztrácím... dokupuji materiál, plánuji, vyrábím objekty... O víkendu jsem se pustil do modelování dalšího městského domu a zároveň už konkrétně kreslím mlýn pro mlýnské údolí...
Nakoupil jsem i drobné doplňky (tentorkát přes "miniatur" pana Šafáře) a zkusil jsem si slepit první telegrafní sloup - dopadlo to dobře :-)
Z obchodu IT-vlaky už došla většina materiálu pro DCC řízení kolejiště, takže už stavbě nebrání ani tohle.
Digitální hromádka

káry, vědra, sudy... a telegrafní sloupy

stavebnice telegrafních sloupů

První slepený telegrafní sloup

Další dávka života do modelové krajiny

Další městský dům ve fázi hrubé stavby


Mlýn bude stavěn podobným způsobem.
U mlýna bych pak rád vyzkoušel techniku anglického modeláře Davida Wrighta pokrytí konstrukce z kapa desek vrstvou modelovací hmoty DAS a vyškrabávání struktury kamenného zdiva.