Jedna z prvních stavebnic, které jsem od tehdy ještě "Šikulů", nyní Igry-model, zakoupil. Je to už hodně dávno, což dává tušit i tehdejší design obalové krabice, která ten lákavý model skrývala.
Moje první remíza byla od Malé železnice a byl jsem na ni tehdy docela pyšný. Byla to ale kobinace plastových dílů a papírových polepů a od té doby se technika výroby modelových staveb dost posunula. Já, stejně jako velké množství dalších modelářů, přesedlal na kartonové stavebnice, vypalované laserem. Jejich vzhled, přesnost, jemný detail a přitom pořád materiál vhodný pro práci s lepidly a barvami ředitelnými vodou jsou pro mě ideální volbou.
Proto jsem si jako jedny z prvních stavebnic koupil stavebnice stavědla, výpravní budovy, skladiště a výtopny právě od Šikulů (i když absolutní prvenství má strážní domek od KB model). A zatímco stavědlo a staniční budovu jsem si zkusil jako první větší Šikulovské stavebnice, výtopnu jsem si nechal na později, protože se mi zdálo, že bude trochu komplikovanější a také vzhledem k jejímu umístění v popředí kolejiště (ať už toho původně navrženého a budovaného tak i toho nově plánovaného) bude záležet na tom, jak výsledná modelová budova bude vypadat i v detailu.
Myslím, že jsem dobře udělal, už i jen pro tu radost, kterou teď z budování mám. Dříve mi dost vadila lakovaná úprava pohledových dílů šikulovských stavebnic, která z nich dělá do určité míry umělé modely. Teď si už ale vím rady s případnou úpravou a to jsem udělal také s budovou výtopny. V současnosti už také Igra-model začíná s praxí že nové modely nabízí ve dvou variantách - buď s povrchovou úpravou (lakem) nebo bez ní - tedy modely nebarvené. To mi přijde jako vylmi příjemné řešení.
U výtopny jsem docela si užil i úpravy interiéru. Není jednoduché najít nějaké referenční dobové fotky, na nichž by byl interiér patrný, ale nechal jsem se inspirovat hlavně filmem z konce 40. let (myslím, že vybavení výtopny se za 10 let snad nezměnilo úplně zásadně), literaturou, plánky a informacemi, které jsem sehnal na různých místech na netu. Většina věcí v interiéru je tvořena z různých zbytků a odřezků.
Jinou kapitolou je osvětlení, které je řešeno modelovými svítidly o firmy JMdetail. S vyřešením zapojení mi pomůže spřátelený modelář, Miloslav Malinovský, který se jinak specializuje na nejmenší motorová kolejová vozidla - obvykle úzkokolejná, ale občas se vrhne i na "plnohodnotnou" lokomotivu. :-)
|
stavba pojezdu v měřítku TTf - BNE50 z leptu od Bodymodel |
|
Čtyřkolák TT, převážně z leptů |
Fotek vzoru pro model - výtopny v Ledečku, se na netu dá najít hodně. Je dobré se inspirovat realitou, když je to jen trochu možné. Třeba tady, na stránkách "Posázavského Pacifiku". :-) Ale teď už pár dokumentačních fotek ze stavby výtopny.
Obvykle brzy v začáteční fázi stavby barvím jednotlivé díly. Často je lepší je mít nabarvené předem.
V téhle stavebnici je možnost vybrat si vzhled obvodových stěn - s omítkou bezchybnou a nebo s omítkou opadávající. Myslím, že je zřetelně vidět, kterou možnost jsem zvolil.
Jedna z obvodových stěn s barevnou úpravou (krycí běloba nebo primalex - obojí nejlépe tónované - poslouží jako podklad pro případné další barvení. Zakryje vrstvu laku a zajistí matný povrch.
|
Upravené vnější stěny výtopny, i s opadanou omítkou.
|
Tady jsou už dokončené vnitřní stěny výtopny. Ještě ale dojde k drobným úpravám a doplnění.
|
Pokus o náznak interiéru vodárenské strojovny. Kromě žebříku jsem pak vytvořil ještě kotel/kamna.
|
|
Po sestavení tří stěn obvodu výtopny jsem neodolal a udělal zkoušku se svou služebně nejstarší lokomotivou, která má něco přes 40 let.
|
|
Myslím, že zkouška dopadla uspokojivě :-)
|
|
O několik stavbních seancí později - stěny všech částí kompletní, oplášťováno horní patro vodárny a započaty práce na krovech (ten u vodárny už je hotov). Probíhají práce na vybavení interiéru.
|
|
Dokončeny krovy a vybaven interiér. Sestavená je také větrací nástavba - "věžička" střechy výtopny a z velké části jsou hotové i komíny.
|
|
Na ukázku titěrnosti komínů - které přesto překvapí svou detailností.
|
|
Dokumentace vybavení interiéru. V současnosti je doplněný ještě o jeden pracovní stůl na levé straně.
|
|
Pohled shora byl pořízen hlavně jako dokumentace osazení osvětlení - dvě závěsné lampy uvnitř a jedna nástěnná zvenku u vjezdových vrat.
|
|
Provádí se záklop střechy výtopny a také střechy vodárny. Střecha přístavby už je i pokrytá krytinou. Zkusmo je na své místo uložena věžička.
|
|
Střecha vodárny pokryta a probíhají pokrývačské práce na střeše výtopny.
|
|
Dokončená střecha výtopny s osazenou větrací věžičkou. Oproti stavebnici jsem se rozhodl, že doplním ještě dva plechové komíny kouřovodů, které by ve 30. letech jistě byly na svém místě. |
|
|
|
Pohled do interiéru výtopny.
|
|
Výtopna z pohledové strany, tedy ze strany odvrácené od kolejiště. Od zástupce firmy Igra model mám slíbena ještě jedna okna vodárny, abych je mohl, v souladu s realitou, osadit zvenku na dřevěný plášť patra.
|
To vypadá skvěle :-) oko opět potěšeno. Měj se pěkně.
OdpovědětVymazat