úterý 18. října 2016

Nádraží Jemnice - stavba modelu, díl 2 - stěny

Protože minule jsem se sice o oknech zmínil, ale v textu ani fotkách na ně nakonec nedošlo, došla na ně řada nyní.
Princip skladby dílů oken je stejný, jako u většiny komerčně dostupných modelů... a podobně řešená, laserem vyřezaná okna se dají koupit i samostatně, a to buď přímo od Igra Model v různých sadách nebo od JM detail v menších setech, ale s trochu větší variabilitou typů a velikostí.
Pokud tedy začneme od spodu, je to klasicky "zasklení" - vrstva průhledné plastikové slídy, vnitřní, obvykle bílé nebarvené okno, rám okna (špaleta), zasklení vnějšího okna, vnější okno (obvykle probarvený karton s gravírováním naznačujícím obvod rámu a styk křídel).
Celé slepené okno pak vypadá takto (omlouvám se za popisování pravděpodobně všem důvěrně známých skutečností... myslím i na začínající modeláře, kteří si třeba tuhle stavebnici koupili jako svůj první laser-cut model).

Zatímco papírové části modelu lepím disperzním lepidlem (oblíbený Herkules, i když Igra Model v této stavebnici dodává i disperzní lepidlo v praktické lahvičce se skvěle vyhlížejícím dávkovačem - musím to lepidlo v nějakém dalším kroku vyzkoušet), plastikové "skleněné" tabule je nutné lepit lepidlem jiným. Mně se celkem osvědčilo univerzální UHU lepidlo na všechno, připomínající náš Kanagom. Pravděpodobně by bylo lepší mít lepidlo s poněkud řidší konzistencí, ale k tomu jsem se ještě nepropracoval. Jistě se na diskuzním modelářském fóru nebo na některém blogu železničních modelářů najdou tipy na takové lepidlo.
Vzhledem ke konstrukčnímu řešení stavebnice ale neslepuji celé okno najednou, ale nejprve slepím vnitřní okno a špaletu
Tuto slepenou část pak vlepím do určeného otvoru ve stěně a teprve potom na přední stranu špalety přilepím vnější "zasklené" okno abych se vyhnul případným rozměrovým kolizím při nepřesném slepení a následném protlačování kompletního okna otvorem ve stěně.
V této fázi se pak někdy zdá, že drobným problémem (který asi následně vyřeší nalepení okenních šambrán a parapetních říms - celý model je dobře konstrukčně promyšlený a přesný, zřejmě je to tedy obava neopodstatněná, ale raději nenechávám nic náhodě) by mohlo být prosvítání světla kolem okenního rámu (v případě, že budete chtít mít interiér modelu osvětlený).
vyznačená místa prosvítání kolem vlepeného okna

Pro jistotu jsem tedy vlepil ještě doplňkové stínící dílky vyřezané z černého fotografického kartonu - viz. obrázek o jeden výše a zde:

Je pak ale někdy nutné upravit díly příčných opěrných stěn, pokud přijdou do styku s tloušťkou tohoto papíru navíc.
Když tedy máme osazena všechna okna a dveře (jejichž montáž je velmi jednoduchá, jen je v případě zájmu potřeba je předem natřít barvou), můžeme začít se stavbou budovy...
Tady je obrazová rekapitulace budoucích obvodových stěn stavby:
Jak už jsem psal na začátku, mně osobně se zdá žlutá barva stěn trochu příliš sytá a výrazná, proto jsem ji "utlumil" přetřením bílou temperou, do které jsem přimíchal ještě trochu okru, aby podle mého cítění trochu více připomínala barvu omítky. Na několika místech jsem naznačil i patinaci - stékání špíny zpod vystupujících architektonických článků... ale patinaci budu dolaďovat až po dokončení celé stavby, takže zatím to jsou spíše testy.
Do některých oken jsem při jejich kompletaci vlepil květináče z drobných odřezků kartonu a malých kousků zelené "houby", zbytků z jiné stavebnice. Na některá jsem také na jejich vnitřní straně nalepil záclony z jedné vrstvy papírového kapesníku.
Dalším krokem bude zahájení kompletace samotné stavby, která začíná slepením přízemí.

2 komentáře:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. No vypadá to na pěknou prácičku a zároveň taky pěknou piplačku. Já teď přemýšlím, jak to svoje kolejiště trochu více rozpohybuji. Objednal jsem komutátorové DC motory Bühler, tak bych chtěl udělat alespoň pohyblivou lanovku a třeba nějaké ruské kolo nebo podobné atrakce? Kdo ví. :) Zase z toho nechci dělat Třebechovický betlém, kde člověk neví, co sledovat. :)

    OdpovědětVymazat