úterý 28. února 2012

Začínáme

Sice tohle není začátek práce na kolejišti (práce myslím v obecném slova smyslu, protože tohle je věc, která mě moc baví a nikterak mě neotravuje, jak už to některé práce občas umí), ale je to začátek informování o ní, dělení se o dojmy, zjištění, zkušenosti, radosti i strasti... prostě o to, co zná každý železniční modelář.
Nejsem žádný profesionál, ani zdaleka nerozumím všem oblastem tvorby modelového kolejiště, ale doufám, že se časem všechno naučím aspoň na základní, nutné úrovni a doufejme, že v některých oblastech se trochu vypracuju, abych na té začátečnické úrovni úplně nezůstal.
Mám v plánu naučit se co nejvíc z tvorby modelové krajiny, stavby budov, vytváření scenérií... Možná jsem si hned na začátek vzal velké sousto, ale rád bych vytvořil kolejiště s atmosférou a pokud možno i trochu odpovídající a ilustrující zvolenou dobu. Bude to nejspíš velká výzva a plnění téhle vize poměrně náročné, protože jak jsem zjistil, výrobci zatím tvorbě v českých podmínkách a v epoše II moc nepřejí. Vlastně zatím skoro nic pro tuto epochu vyráběno není. Pevně doufám, že se to časem změní. Jsem už víceméně srozumněn s tím, že budovy pro kolejiště si budu vyrábět sám od základu, jak říkají angličané - "from scratch"... Ale na tvorbu vozového parku si zatím netroufám. A to jsem si chvíli pohrával s myšlenkou, že bych do svého "layoutu" zahrnul i část tramvajové linky ve městě. Tenhle nápad mě zas rychle opustil, když jsem si na internetu ověřoval, zda se někde dá model tramvaje (české) v měřítku 1:120 pro epochu II (1921-1945) sehnat... nedá. Tedy aspoň já takové místo, takového výrobce neobjevil. V H0 je to samozřejmě jiná káva... ale tak velký prostor pro kolejiště zas nemám. Pomalu začínám chápat to věčné hecování příznivců jednotlivých měřítek. Myslím, že v našich podmínkách je rivalita měřítek TT a H0 právě výsledkem toho obchodního protěžování rozšířenějšího. Je to logické, nicméně radost mi to nedělá. :-)
Takže tram není a stejně tak to vypadá s vagóny a zřejmě i lokomotivami. Ale zatím nezoufám a neházím flintu do žita... když trochu upustím od dokonalé přesnosti, může s trochu fantazie říct, že lokomotiva, kterou jsem si nedávnou s obrovskou radostí koupil, by v dané době byla reálně přítomná... i když nejspíš v jiné zemi. Ale co... s něčím začít musím.
A tak přivítejme první dámu pro nové kolejiště - lokomotivu řady 377 ( http://www.masinky.cz/produkt/11990-TT-Parni-lokomotiva-rady-377-CSD-ozvucena/index.htm ). Zatím si ji sice nemůžu vyzkoušet, neb nemám novější kolejivo ani napájení pro něj, ale ta doba brzy přijde. Kamarád souhlasil, že mi s elektronikou a elektrikou na novém kolejišti pomůže, tak snad není nic ztraceno. Já se zatím můžu v mezidobí věnovat modelaření a přípravným pracem a rešerším... A zjišťovat co nejvíc údajů o dané době a hledat obrazový materiál jako podklad a inspiraci pro tvorbu krajiny.
Ještě jednou tedy k období a místu - mělo by se jednat o část české krajiny v druhé polovině 30. let, ještě před vypuknutím světové války. Idylická 30. léta se svým rozvojem technologií, ale ještě stále žijícími tradicemi v mnoha oblastech života... Doba s funkčním a malebným venkovem a s moderními městy s rušným životem. A taky doba poetických parních vlaků a tradičních nádraží a nádražíček... doba, kdy železnice byla pulzující žilou pohánějící rychle se vyvíjející svět techniky. Zkrátka doba, kdy bylo všechno dobré a zítřek byl plný nových překvapení. Jen pominout tu hloupou, děsnou válku... Ale v modelovém kolejišti můžu být selektivní a na tuhle černou kapitolu dějin zapomenout a vytěsnit ji za kulisy layoutu.
Ale abych teď jen nebásnil - podívejme se na to, jak vlastně kolejiště bude vypadat. Podklad - tedy plán rozložení kolejí, jsem si našel na internetu. Nejsem zase až takový znalec a železniční fanda, aby pro mě tvorba téhle části kolejiště byla tak zásadní, abych si myslel, že ji navrhnu lépe.
kolejiště se skladbou z kolejiva Tillig

Prvotní představa o hrubých rysech krajiny kolejiště


Samozřejmě se na upřesňování vzhledu krajiny stále pracuje. Postupně se vyvíjí i "náplň kolejiště. Zatím zůstává idea městského nádraží, vesnické zastávky, vlečky a také hradu, vévodícího kraji z vršku. Zatímco hrad byl vytvořen jako první a tím pádem jeho podoba se už příliš nemění, třeba vlečka postupně dostává různou náplň. Nejprve jsem se přikláněl k původnímu kamenolomu, ale v současnosti vítězí myšlenka využití vlečky pro odvoz vytříděného uhlí z třídírny a úpravny, s tím, že vzorem by byl reálný objekt - třídírna dolu Prokop (Prokop Grube), která stojí v Záhořanech... v současnosti už je to jen ruina bez technologie, opuštěný skelet. Ale ještě stále je poměrně zřetelně čitelná a navíc má u sebe unikátní osmihranný komín, který na sobě zároveň nese vodní nádrž.
fotky třídírny na webu chramy cz (Chrámy industriální - Ústecký kraj - Zahořany)
Nádraží města zatím uvažuji použít model, který mám od dob dětství - klasické TT plastikové Altmitweida (Želkovice) -


Pro nádraží vesnice by to pak bylo české nádraží Karolinka z produkce Malé Železnice
kterou ovšem plánuji pojednat trochu jinak barevně... stejně jako stavědlo č. 1 k městskému nádraží, které jsem pořídil od stejného výrobce

Ještě ne úplně hotová stavba...

Hrad, dominující celé krajině kolejiště, vznikl čistě v mé hlavě, jako účelová fantazie... přizpůsobený omezeným rozměrům kolejiště. Skládá se z hlavní věže - tzv. donjonu, obytného paláce s arkýřem a ze srostlice hradní brány s obrannou věží. Celek samozřejmě doplňují hradby s obrannými ochozy a cimbuřím. V současnosti (modelové) je sice obýván rodinou vlastníků, ale je zároveň přístupný veřejnosti, jako turistická atrakce.
Vlastní tvorba je i stavědlo č. 2 městského nádraží, které je opět menších rozměrů a tudíž velmi vhodné pro menší kolejiště. Je to typizovaný projekt z konce 19. století
Souhrnný plán - díky jednomu nadšenci z netu
Rozpracovaná stavbička - vrátím se k ní později podrobněji.
 Plány na internetu mě inspirovaly k vytvoření dalšího modelu (další rozpracovaný kousek krátce před dokončením). Jedná se o drážní domek, jehož "prototyp" stojí ve Smiřicích. Je specifický tím, že je patrový a úroveň kolejiště je v úrovni prvního patra domku a to je s náspem propojené dřevěnou lávkou.

Opět souhrnná dokumentace z netu... pokusím se najít zdrojovou stránku, abych mohl patřičně vyjádřit vděčnost :)
model domku před dokončením. Opět se k němu obšírněji vrátím v jednom z dalších příspěvků.
To je myslím, pro dnešek, všechno. Rozloučím se fotkou první nové parní lokomotivy pro kolejiště s hradem v pozadí... za foto děkuji svému tátovi. ;)
P.S. Dnes došla zásilka z obchodu mašinky cz. Brzy se o ní dovíte více. Krajina volá.... :)


2 komentáře:

  1. Protože nejsem registrován na Facebooku, vždy jsem prosil kamaráda ( až z Austrálie ;-)), aby mi odtamtud přeposílal fotky, na kterých je zachycen postup, jak vznikají tvé stavby - modely. Konečně to můžu sledovat i já sám, držím palce.... mimochodem je to úžasné odhalit tvoji další tvou zálibu !
    Držím palce !

    baron

    OdpovědětVymazat
  2. Díky, těší mě, že to moje hraní si někoho zajímá :-) Snad to bude aspoň trochu zajímavé i pro ostatní. Budu se snažit sem dávat nejen vlastní tvoření, ale i inspirační zdroje z netu a ze skutečného světa :-)

    OdpovědětVymazat