pondělí 11. března 2013

Stavba modelu vodárny pro kamaráda "hánulkáře"

Tak jsem v posledních několika dnech podnikl výlet do světa měřítka H0 a pro kamaráda jsem vyrobil model vodárny. Na stránkách modelářské diskuse jsem si našel odkaz na papírovou vystřihovánku v patřičném měřítku, tu jsem si vytiskl a začal pracovat.
Vystřihovánka je flexibilní v tom, že umožňuje jako výsledek buď vodárnou samostatnou nebo s jednou či dokonce dvěma přístavbami. Na kamarádovu žádost jsem zvolil tu maximální variantu, tedy vodárnu s přístavbami na obou stranách. Alespoň se pocvičím v modelaření. ;)
První krok byl tisk modelu (pohlídat výsledné měřítko na tiscích) a pak podlepení jednotlivých stránek, protože kancelářský papír by nebyl dostatečně pevný.
Když lepidlo zaschlo, pustil jsem se do díla. První kroky popisovat nebudu, Ty jsou zde nejspíš všem jasné (kdo si v mládí neslepoval vystřihovánky z ábíčka?). Popíšu tu spíš různá "vylepšení" oproti zcela standartnímu postupu.

První jasnou věcí byla výměna oken - místo vytištěných obrázků vyrobit okna "zasklená" s pokud možno plastickými rámy.
Vzhledem k tomu, že se s nimi často mořím v měřítku TT, byla výroba oken pro H0 vlastně celkem hračka. Musím říct, že v tomhle mají kolegové působící v měřítku 1:87 poměrně velkou výhodu.
Okna samozřejmě přišla na řadu až po podlepení stěn díly k tomu určenými (takže v součtu zatím kažná stěna 4 vrstvy papíru a 3 vrstvy lepidla). Rámy jsem natřel akrylovou barvou a vlepil zasklení z průhledného plastu (třeba z různých dárkových krabiček).
Tomuhle kroku ještě předcházelo vyztužení stěn balzovými profily, aby se stěny náhodou neprohýbaly... Zvenku jsem narýhoval dřevěnou stěnu, aby více připomínala stěnu z prken.

Dalším krokem při kompletaci horního podlaží vodárny bylo vytvoření náznaku vodní nádrže - vzhledem k tomu, že okna jsou zasklená a tedy průhledná, mohl by pozorný divák uvnitř něco zahlédnout. Nemělo by prosvítat protější okno. Takže váleček z černého papíru by měl stačit. Přilepil jsem ho na podlahu (ztužení) horního patra a pak už přišlo slepení obvodového pláště jako celku. To jsem pak nechal zaschnout.
Pro zajištění stability hřebenu budoucí střechy jsem ještě mezi štíty vlepil balzový nosník jako hřebenový trám (a usadil ho do přilepených sedýlek, která jsem si vyrobil).
Jedno okno v horním patře jsem si naplánoval udělat pootevřené, aby stavba působila trochu živěji. Zatím je tedy vidět jen připravený otvor bez otevřeného křídla. To přilepím později, až nebude hrozit, že ho při další práci ulomím.
Horní patro jsem prozatím opustil po přilepení dřevěných trámků střechy - tedy jen jejich náznaků venku viditelných. Dole je pak vidět odložené okenní křídlo.

Pak přišlo na řadu přízemí a jeho dveře a okno - poněkud komplikovaněšjšího tvarosloví.
Pro řezání drobných profilů oken a dveří se mi osvědčil pevný a silný křídový papír z jednoho kalendáře - netřepí se tolik a tedy umožňuje vyřezávání hodně tenkých proužků.
Část okenních profilů jsem si, pro zjednodušení práce, vytvořil z nabarvené samolepky a lepil přímo na zasklení.
Tady už jsou dveře zasklené a vlepené do dveřního otvoru. Zatím je fasáda ještě zcela plochá, s plastickým členěním a doplňky pouze nakreslenými.V popředí vzniká "interiérové vybavení" přízemí...
Na internetu jsem si našel stránku s fotografiemi probíhající rekonstrukce jednoho takového interiéru a nechal jsem se inspirovat. Vytvořil jsem pouze náznaky, protože dovnitř stejně nebude moc vidět.
Vytvořil jsem tedy jakýsi kotel, náznak parního stroje a kamna . Jsou to všechno vlastně jen hmoty, aby místnost nebyla úplně prázdná. Tedy stejný přístup jako v prvním patře.
Po vlepní okna a naplnění interiéru už nic nebránilo slepení pláště přízemí, vytvoření stropu (stejný princip jako spodní deska). Vrchní patro je zatím jen zkusmo položené.
Na řadu teď přišly přístavby na boky vodárny.
Postup byl v zásadě stejný - tak tedy jen pár ilustračních fotek.



Na fasádě přístaveb je naznačeno plastické členění. Před jeho realizací jsem přilepil střechu, abych se mohl se štítovou ozdobou o její linie opřít.
 A tady už jsou obě přístavby kompletní. zatím jen nasucho seskládaný celek.
Ještě před slepením jsem pak doplnil plastickou výzdobu o nadokenní a naddveřní římsy. Oproti prostému nalepení vystřižených celků jsem si ještě pohrál s vystřižením a nalepením jednotlivých klenáků a další vrstvě papíru. Myslím, že výsledek vypadá docela dobře.
původní stav
Osazená plastická římsa
 Pak už došlo na slepení celého "trojtraktu". :-)
Jak vidno, nevydržel jsem a přilepil jsem otevřené okenní křídlo.
(horní gumička po nějaké době praskla, stavba už byla naštěstí pevně slepená)
Vzhledem k tomu, že model jsem měl v plánu natřít, aby jeho fasáda vyhlížela realističtěji, musel jsem trochu zakamuflovat vzniklé mezery mezi slepenými částmi. Nejprve kouskem přilepeného utřeženého tenkého papíru a pak jsem se rozhodl, že spoje ještě zamaskuji přilepením lesén přímo na středový trakt vodárny.


A teď přišla chvíle pro fasádníky :-)

Základni "nahození" hotovo. Teď už jen dolepit podezdívky a natónovat plastické prvky bílou temperou.
Než fasáda zaschne, byl čas vyrobit a připevnit komíny i s klempířským oplechováním a také kladky vodoměru na prkenné fasádě.
 Na boční křídla bylo také potřeba dolepit střešní trámky.
 A na průčelí vodárny konečně osadit i stupnici vodoměru. (komín z plastové pipety je tu ještě nenatřený)
A tady už tedy (prozatím) finální celek. Zatím bez okapních žlabů a svodů. Budu se snažit je co nejdřív koupit a doplnit.


Žádné komentáře:

Okomentovat