středa 29. února 2012

Epocha II... a první inspirační zdroj - Tomáš Samohýl

Upřesnění časového vymezení mého kolejiště podle normy NEM ( http://www.morop.org/de/normes/nem805cz_d.pdf ) - epocha II, perioda b - tedy rozmezí let 1928 - 1939. Norma říká, že se jedná o období "elektrizace pražského železničního uzlu. Nástup motorizace osobní dopravy. Zavedení brzdových systémů. Zkušební zavádění světelných návěstidel. Ocelová konstrukce vagonů. Zavedení šedého nátěru na střechy vagonů - 1936".
Pro mne je to samozřejmě časové vymezení spíš rámcové, protože, jak už jsem si posteskl - zatím na trhu moc modelů pro toto období není... ale třeba se časem něco naskytne. V tom případě, pokud bych třeba něco přehlédl, dejte mi klidně vědět! Díky :-)
Kromě vymezení v rozmezí let, je tu ještě otázka ročního období... Vím, je to prkotina, ale právě v těchhle detailech je největší potěšení modeláře... tedy aspoň tohoto jednoho. :-) Zvolil jsem si zatím sám pro sebe svůj oblíbený měsíc - září. Je to tedy přelom léta a podzimu. Příroda je ještě v plné síle, ale už se pomalu začíná hlásit podzim. Takže krajina mého kolejiště by měla naznačovat fázi vrcholného babího léta. Zeleň už není tak zářivá, sem tam už se objevuje žloutnoucí a červenající listí, ale ještě nejsou holé větve. Tolik k časovému zařazení.

A teď bych se rád zmínil o několika inspiračních zdrojích nebo ještě lépe o několika modelářích, kteří se pro mě stávají vzorem.
Mám velkou radost, že v celosvětové konkurenci můžu s klidným svědomím uvádět i česká jména. Koneckonců myslím, že je historicky prokázanou skutečností, že Češi mají šikovné ruce, jsou zruční a k hraní obvykle nikdy nemají daleko.
Tak tedy kdo je pro mě v našich končinách největším vzorem? Jmenuje se Tomáš Samohýl a kromě toho, že pomáhá s tvorbou kolejiště ve Žďáru nad Sázavou a že má také vlastní TT kolejiště, na jehož budování pracuje, toho o něm moc nevím. Naštěstí se ale o fotografie postupu práce na soukromém kolejišti podělil s ostatnimi prostřednictvím příspěvků do diskusního fóra modely.biz, kde je k nalezení část 2 a část 3 popisu a fotografií Tomášova kolejiště a dále pak magazin firenet.
Tady jsou odkazy na příslušné prezentace a fotoalba.
Domácí kolejiště Tomáše Samohýla
Nové fotky téhož kolejiště
Pro úplnost i odkaz na Slovenský portál, kde jsou fotky kolejiště prezentovány.
Já tu prezentuji jen pár fotek z těchto stránek, které mě nejvíc zaujaly.
Na výstavě v Chrudimi, kde jsme se byli podívat, jsem měl to potěšení vidět Tomášovy modely budov v reálu. Vypadají stejně skvěle, jako na fotkách. Moje fotky jsou sice horší kvality, ale přece jen něco na nich vidět je. :-)










Myslím, že právě ve zručném modelování krajiny a budov tkví největší síla tohoto železničního modeláře. Jeho kolejiště opravdu působí jako zmenšená realita... kus trati a přilehlého okolí, vytržený odněkud z českého podhůří.
Doufám, že se s novými fotkami z postupu tvorby jeho kolejiště zase brzy někde setkám.

Žádné komentáře:

Okomentovat