úterý 8. května 2012

Přírůstek - remíza od Malé Železnice

Tak tu máme další plastikovou stavebnici budovy - remízy s jedním lokomotivním stáním. Větší by se mi na to moje malé domácí kolejišťátko stejně nevešla... Tahle je tedy aspoň v zásadě tuzemského vzhledu, i když na diskusních fórech to taky celkem schytala... ale mně se docela líbí. Abych ji o trochu víc počeštil, upravil jsem tvar nadokenních říms (rozdělil jsem je, hmotově trochu zredukoval a přidal jsem středové klenáky). Také jsem opět poněkud ztlumil barevnost, i když v tomhle případě i "výrobní" varianta nebyla tak špatná. Tak tedy dost blábolení a přikládám pár ilustrativních fotek ze stavby a po dokončení.
Ještě pro info odkaz na stránku výrobce: http://www.mala-zeleznice.cz/vyrobek/remiza-1-stani_677.html

Hrubá stavba remízy s polepem ve vzoru cihlové stěny. Problém je, že bohužel není plastický... a v tomhle případě jsem si narýhoval spár jen několik. Ne celoplošně.

Zadní strana

Vjezdový otvor - uvnitř je vidět "výmalba" interiéru.

Zmiňovaná úprava nadokenních říms.

I podokenní parapetní římsy jsem rozdělil

Bok stavby s nalepenými dělícími a nárožními lesénami a římsou podezdívky.

Pohled i na zadní stěnu

Zbývající strana remízy. Okna mají opět výplň z průhledného plastu (díky balení "Gurmánského vejce") oproti původně dodanému průsvitnému papíru. Ještě musím ale čase vyřešit "zašpinění".

Osazená vjezdová vrata. Bohužel se neotvírají tak lehce, jak by měla... ale nakonec s nimi pak v reálnu moc cvičit nebudu, tak to snad bude OK.

První fotozkouška s hotovou remízou a jednou z mých nejstarších lokomotiv ještě z dětských let.


A zatím fínální vzhled po dodatečné patinaci

Patinovaná remíza od Malé Železnice....

středa 2. května 2012

Doplnění desky pro kolejiště

Včera jsme měli opět na návštěvě našeho kamaráda truhláře a dokončovali jsme montáž sklopné desky pro kolejiště. Přidávám sem tedy další fotky, aby bylo zřejmé, jak celá záležitost funguje. Nakreslil jsem i jednodušší schéma, které snad usnadní orientaci.
Deska ve sklopené "akční" poloze. Popsány jsou základní funkční a zejména doplněné prvky.
Jak už bylo výše řečeno, jedná so o sklopný rám, upevněný závěsy (panty) na desce připevněné na desku na stěně nad postelí. Navíc je deska jištěna dvěma lany, přivázanými k okům ve stěně. Rám s deskou se sklopí ze svislé polohy u stěny (po odjištění kovové petlice ve středu horní strany) do polohy vodorovné, nad postelí, a deska se v rámu vytáhne na zásuvkových pojezdech tak, aby přesahovala půdorysně přes okraj postele a pak se k jejím bokům pomocí šroubů s křídlovými hlavicemi přišroubují odnímatelné nohy. Po otevření sklopného předního čela je pak deska z přední strany volně příštupná, zatímco boční a zadní stěna vytvářejí jakési kulisy pro budoucí modelovou krajinu.

Upevňování kovových úhelníků, které zvyšují prostorovou pevnost rámu pro vysouvání.

Upevňování druhého úhelníku. Zároveň je na fotce vidět, jak je při vysunutí přístupná i zadní strana desky prostorem mezi ní a rámem.

Úhelník, připevněný šesti vruty, na svém místě.

Detail bočních výsovů, umožňujících posun desky ve sklopném "U" rámu. Zároveň je vidět upevnění pojistného lana.

Jedna z odnímatelných noh, přišroubovaná k bočnici desky pomocí dvou šroubů s křížovými hlavicemi.

Zde se doplňuje připevnění desky na stěnu. Deska je delší než postel, bylo tedy nutné nástěnnou desku doplnit o kus "prkna", na které byl připevněn krajní závěs (pant) aby tak byl rám podepřen a fixován v celé délce a nedocházelo tak k jeho deformacím.

Pohled na sklopné čelo desky, které při "zavřené" poloze drží na každé straně jedna petlice. Zároveň je na fotografii patrná i druhá odnímatelná noha.

Deska připravená k zahájení budování modelového kolejiště.
Takže jen co se finančně zase trochu vzpamatuji, bude se pokračovat pokládkou kolejí a zapojováním elektrických rozvodů a digitálního ovládacího systému (čehož se upřímně děsím). Mezitím si taky trochu budu hrát s domečky a podobnými drobnostmi... :)

pondělí 23. dubna 2012

Deska pro kolejiště

Včera se to stalo! Deska pro kolejiště je na svém místě. Konečně můžou pomalu začít opravdové práce na kolejišti.
Montáž proběhla celkem hladce, i když s drobnými změnami oproti původnímu projektu. Deska je zhotovena podle mého vlastního projektu a truhlář do ní vnesl několik vlastních nápadů a vylepšení. Zásadní změnou bylo (prozatím) vynechání sklopných stojných nohou a naopak použití závěsných lan.
Deska se sklápí ze stěny pomocí jakéhosi U rámu, který je svou delší stranou uchycen panty (závěsy) na hraně desky připevněné na stěně nad postelí. Z tohoto rámu se pak pomocí dvou kovových "posuvů" jako velká stolní zásuvka vysouvá směrem kupředu, aby překonala hloubku postele a navíc tak umožnila i přístup ke své zadní straně.
Rám desky tvoří rastr latí poskládaných do šachovnice. Na nich je 4mm deska. Přikládám pár fotek z montáže. Rastr latí už je bohužel zakrytý, protože pro "složenou" polohu se do hlínikových profilů zasouvají 3 desky krycí. Budu muset udělat ještě nějaké další fotky, až se k tomu dostanu.
Nejbližším úkolem bude koupit podkladový polystyren, který vytvoří základ pro terén.
Deska dorazila

Sklápěcí přední čelo... tady bude časem napojeno ovládání

Závěsy pru uchcení na hranu desky na stěně

Deska na stěně nad bokem postele, která ponese kolejiště

Dvě oka, připevněná do stěny pomocí chemické kotvy, ponesou pomocí lan kolejiště

Oko petlice, která bude fixovat desku, když bude přiklopena ke stěně ve svislé, skladovací poloze

Deska v "akční" poloze, sklopená a vytažená na výsuvech

Přední čelo "zavřené", na boku patrné výsuvy. Časem možná přibudou nohy.

Práce na adjustaci nosných lan. Truhlář v akci.

Deska "uklizená" na stěně nad postelí

Takto to vypadá ve vztahu k posteli (truhlář ještě dočišťuje detaily)

pátek 20. dubna 2012

Výstava modulářů z Prahy 7 v Národním zemědělském muzeu (18. - 22.4.2012)

Včera odpoledne jsem navštívil výstavu železničních modulů modelářů z Prahy 7, která se koná v NZM až do neděle.... Moduly jsou úžasné, perfektně zpracované a k vidění jsou na výstavě třeba kamenolom, plovárna, viadukt, ale i lesy, pole, louky... a samozřejmě několik nádraží, přejezdů, mostů, podjezdů.... a spousta vlakových souprav. Jako zdroj inspirace takovéhle výstavy fungují velmi spolehlivě. Nadšení pořadatelů pro věc je nakažlivé a ochota podělit se o zkušenosti či rady velká.
Zkrátka je to výstava, která stojí za vidění :-)

Přikládám nějaký ten obrazový materiál, který jsem pořídil za pomoci svého mobilního telefonu (takže kvalita není vysoká, ale pro představu to myslím stačí) :-)