Podobný proces proběhl i u nás... dokonce možná s větší razancí, jen s menším ohlasem.
Modelářské metody, kterými byly modely anglických venkovských usedlostí vytvářeny, byly na svou dobu revoluční a dodnes je jejich standart neskutečně vysoký. Pomalu jsme se dopracovali s pomocí technologií laser cut a s pomocí moderních materiálů do stavu, kdy si podobný standard může dopřát už téměř každý modelář, ale v době založení muzea byl výsadou jen několika málo opravdu talentovaných a pečlivých modelářů.
Sám Roye England vytvářel modely z kartonu, barveného akvarelovými barvami a s použitím základních modelářských pomůcek. Tyto metody jsou blízké i mně a proto je mi jeho tvorba velkým vzorem a inspirací. Nikdy jsem úplně nepřišel na chuť modelům plastovým a stejně tak preferuji akvarelové barvy před laky, které vyžadují různá chemická ředidla...
Bohužel, stejně jako England, neovládám ani tvorbu modelů z leptů a proto, jako on, nechávám výrobu lokomotiv a vagónů pro své modelové kolejiště na modelářích, kteří tyto techniky ovládají bravurně :-)
Modely lokomotiv a vozů pro Pendon vytvářelo několik modelářů v čele s Guyem Williamsem (za své působení vytvořil pro Pendon více než 50 modelů lokomotiv). Model Údolí Bílého koně, tzv. Údolní scéna (The Vale scene) byl oživen procházející železniční tratí Great Western Railway se stanicí v popředí. Stejně, jako celý model zachycuje krajinu a ves imaginární, ale poskládanou z modelů reálných staveb z různých míst (převážně Oxfordshiru), podobně, jako jsou dnes vytvářený skanzeny, je i železniční stanice reprezentantem typické sestavy staničních budov a zařízení v dané oblasti a době.
Model zemědělské venkovské krajiny s imaginární vesnicí Pendon Parva a její železniční stanicí je doplněn dalšími modely, které jsou jedinečné a významné - jednak je to modelové kolejiště vytvořené Johnem Ahernem na přelomu 30. a 40. let 20. stol., jeden z vůbec prvních příkladů "krajinářského" pojetí modelové železnice. "Madder Valley Railway" (Železnice Šílenějšího Údolí, jak zní velmi volný hypotetický překlad) - opět imaginární , ale opět založeno na reálných vzorech a vytvořeno z materiálů a technikami dostupnými v době vzniku.
Dalším modelem je tzv. Dartmoorská scéna (The Dartmoor Scene) z roku 1955, jejímž středobodem je dřevěný viadukt, v originálu Walkhamský viadukt (335m dlouhý, 40m vysoký, 17 pilířů), navržený a postavený samotným Isambardem Kingdomem Brunelem, fenomenálním anglickým železničním inženýrem. Viadukt byl počátkem 20. stol přestavěn, ale mnohé podobné sloužily až do konce 30. let. Autorem modelu viaduktu byl Guy Williams, tvůrce lokomotiv pro Pendon. Součástí diorámatu je stanice Pen Tor Road která je napojením lokální trati na trať hlavní. Budovy stanice jsou opět inspirovány staniční architekturou inženýra Brunela.
Posledním dioramatem je Pobřežní val (The Sea Wall Scene) - část trati od Parsonova tunelu do Teignmouthu (opět Brunelovo dílo), vedoucí po vrcholu zdi lemující mořské pobřeží. Toto diorama je opět dílem Guye Williamse a model zdi, která je jeho hlavním motivem, je 5 m dlouhý a 10 cm vysoký s dalšími 2,5 cm zídky mezi tratí a pěší stezkou. Samotná zeď je dílem Davea Nichollse.
Všechny modely jsou v měřítku 1:76, tedy anglické velikosti OO.
Zpět k Pendonu - v současnosti je muzeum provozované dobrovolníky a z prostředků, které se vyberou za vstupné a za dobročinné členství v klubu podporovatelů.
Níže následuje fotogalerie složená ze záběrů, pořízených během návštěvy muzea. Myslím, že tato galerie hovoří za vše a není třeba již příliš vysvětlovat.
Snad ještě jen poznámku, že jsem v obchodě muzea pořídil několik dalších kusů literatury, která by mi měla pomoci se ještě zlepšit v modelářských technikách... snad se podaří :-)
Fotogalerie - Madder Valley Railway (John Ahern)
Madderport |
Madderport |
Madderport |
Madderport Loco shed (výtopna) |
zdymadlo v Madderportu |
Much Madder |
Much Madder |
Much Madder a vpravo v popředí cihelna |
cihelna a vrch Madder Horn |
most do Gammon End |
Gammon End |
Gammon Magna |
Stanice v Gammon Magna |
Pen Tor Road Station:
The Sea Wall Scene: